Sprout9: In vier weken verbeterde Onboarding- en Feedbackprocessen

Sprout9 is een jong en groeiend bedrijf dat studenten begeleid naar een baan in de inkoop-sector. Ten tijde van deze opdracht bestond Sprout9 slechts anderhalf jaar, en voorzag het bedrijf significante groei in zeer korte tijd. Een echte scale-up dus.


Het verzoek van de eigenaren van Sprout9 was om twee processen te ontwerpen. Allereerst het feedbackproces, omdat studenten bij diverse opdrachtgevers worden geplaatst, waardoor de begeleiding vanaf afstand plaats diende te vinden. Daarnaast het onboardingproces, omdat daarin nog veel automatiseringen mogelijk waren én ze streefden naar de ultieme employee experience.

Zo hebben we het aangepakt

Behoefteonderzoek

We hebben diverse studenten gesproken over hun ervaring en behoefte in beide processen. Wat ging er vanuit de medewerkers-ervaring al goed? En wat kon er beter?

 Proces ontwerpsessies

Samen met de eigenaren hebben we strategische keuzes gemaakt over de  wensen van het proces. Daarna hebben we op basis van standaard proces-flows beide HR-processen van begin tot eind uitgewerkt. Dit deden we in twee live-sessies op kantoor van Sprout9.

Uitwerking en implementatie

Na de sessies heeft Team-HR de proces flows uitgewerkt, inclusief de gedefinieerde vervolgacties. De eigenaren zijn zelf verantwoordelijk geweest voor de implementatie van de nieuwe processen, maar Team-HR beschikbaar geweest als sparringspartner langs de zijlijn.

Voorbeelden van strategische keuzes.


Onboarding: Bij het detacheren van een student, wie is verantwoordelijk voor het goed onboarden van de student? De klant, Sprout9 of beiden?


Feedback: Wil je per klant een vast proces, of flexibel in te richten proces?


Tijdens de strategiesessies hebben we diverse strategische keuzes gemaakt, zodat vanuit daar het ideale proces ontworpen kon worden.



Het resultaat: Efficiëntere processen

in vier weken tijd


  • In hele korte periode een efficiënt onboarding- en feedbackproces voor de ultieme medewerkerbeleving;


  • Duidelijke afspraken wie er verantwoordelijkheid is voor wat, waarmee directie taken aan anderen kon overlaten;


  • Best-practices uit de markt toegepast in deze kleine organisatie.


De ontwerpfase van het project, inclusief medewerker interviews en strategiesessies, duurde circa één maand. Na het afronden van het proces-ontwerp hebben we nog drie maandelijkse check-ins gehouden voor de implementatie van de processen.

Sanne Timmer - Founder Sprout9


"We hebben orde in de chaos aan ideeën en ontwikkelingen gekregen. Onze strategie is geconcretiseerd tot een standaard groeiplan, zowel voor studenten als voor onze partners.

Charlotte had super goede energie, stelde de juiste vragen en maakte het geheel erg overzichtelijk."


Dit project is een voorbeeld van Eenmalig HR. 

Dit is is speciaal voor werkgevers die:

  • Van plan zijn een eenmalige interventie uit te voeren, zoals een training, begeleiding op een hei-dag of procesontwerp;


  • Op korte termijn hulp willen van een expert die het MKB begrijpt;


  • Zoeken naar iemand die op creatieve wijze kan inspringen op de behoefte van het team en het bedrijf.


Meer informatie

Wil jij ook binnen vier weken een procesverbetering in jouw MKB?

Vul het contactformulier hieronder in en plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Schrijf je in voor de wachtlijst