Sprout9: Betere Onboarding- en Feedbackprocessen

Sprout9 is een detacheringsbureau voor studenten in de inkoopbranche. In korte tijd zijn ze uitgegroeid van een startend bedrijf naar een groeiende onderneming, met een flinke groep studenten gedetacheerd bij diverse klanten. Bij het starten van het bedrijf konden beide eigenaren nog veel handmatig werk uitvoeren bij het plaatsen van studenten. Maar, in de loop van de tijd oversteeg de hoeveelheid werk de hoofden van beide eigenaren. Bovendien merkten de eigenaren dat de kandidaat-ervaring heel belangrijk is bij het werven van studenten, en ze zochten daarom naar houvast voor het anders organiseren van deze processen.


Sprout9 heeft daarom aan Team-HR gevraagd om samen zowel het onboarding- als het feedbackproces van de studenten te optimaliseren. Het feedbackproces is eveneens gebruikt voor de individuele ontwikkelplannen ("groeiplannen") voor de studenten.



Zo hebben we het aangepakt

Behoefteonderzoek

We hebben diverse studenten gesproken over hun ervaring en behoefte in beide processen. Wat ging er vanuit de medewerkers-ervaring al goed? En wat kon er beter?

 Proces ontwerpsessies

Samen met de eigenaren hebben we strategische keuzes gemaakt over de  wensen van het proces. Daarna hebben we op basis van standaard proces-flows beide HR-processen van begin tot eind uitgewerkt.

Uitwerking en implementatie

Na de sessies heeft Team-HR de proces flows uitgewerkt, inclusief de gedefinieerde vervolgacties. De eigenaren zijn zelf verantwoordelijk geweest voor de implementatie van de nieuwe processen, maar Team-HR nog enkele maanden beschikbaar geweest als sparringspartner langs de zijlijn.

Voorbeelden van strategische keuzes.


Onboarding: Bij het detacheren van een student, wie is verantwoordelijk voor het goed onboarden van de student? De klant, Sprout9 of beiden?


Feedback: Wil je per klant een vast proces, of flexibel in te richten proces?


Tijdens de strategiesessies hebben we diverse strategische keuzes gemaakt, zodat vanuit daar het ideale proces ontworpen kon worden.



Het resultaat: Efficiëntere processen

in vier weken tijd


  • In hele korte periode een efficiënt onboarding- en feedbackproces voor de ultieme medewerkerbeleving;


  • Duidelijke afspraken wie er verantwoordelijkheid is voor wat, waarmee directie taken aan anderen kon overlaten;


  • Best-practices uit de markt toegepast in deze kleine organisatie.


De ontwerpfase van het project, inclusief medewerker interviews en strategiesessies, duurde circa één maand. Na het afronden van het proces-ontwerp hebben we nog drie maandelijkse check-ins gehouden voor de implementatie van de processen.

Sanne Timmer - Founder Sprout9


"We hebben orde in de chaos aan ideeën en ontwikkelingen gekregen. Onze strategie is geconcretiseerd tot een standaard groeiplan, zowel voor studenten als voor onze partners.

Charlotte had super goede energie, stelde de juiste vragen en maakte het geheel erg overzichtelijk."


Dit project is een voorbeeld van Eenmalig HR. 

Dit is is speciaal voor werkgevers die:

  • Van plan zijn een eenmalige interventie uit te voeren, zoals een training, begeleiding op een hei-dag of procesontwerp;


  • Op korte termijn hulp willen van een expert die het MKB begrijpt;


  • Zoeken naar iemand die op creatieve wijze kan inspringen op de behoefte van het team en het bedrijf.


Wil jij ook binnen vier weken een verbeterd onboardingproces in jouw MKB?
Of heb je een ander verzoek?


Vul het contactformulier hieronder in en plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Schrijf je in voor de wachtlijst